Reklama
  • Środa, 27 stycznia (15:05)

    Jak obniżyć ciśnienie?

Czasami wystarczy mała zmiana stylu życia i przyzwyczajeń, aby uniknąć przyjmowania leków.

Reklama

Podwyższone ciśnienie przyśpiesza rozwój wielu chorób: krążenia, nerek, oczu. Jeśli więc przekracza 120/80 mmHg, nie lekceważ go i postaraj się je obniżać.

1. Schudnij. Otyłość sprzyja bowiem nadciśnieniu. Już utrata 1 kg powoduje spa- dek ciśnienia o 2–3 mmHg, a 10 kg aż o 20–30 mmHg. Dorosłej osobie nie pracującej fizycznie wystarczy 2000-2500 kcal dziennie. Aby schudnąć, ogranicz się do 1500 kcal. Jedz 4–5 razy dziennie, ale mało. Zrezygnuj ze słodyczy i tłustych potraw.

2. Więcej witaminy C. Jej stały niedobór może być przyczyną utrzymującego się skurczu naczyń krwionośnych. Spożywaj więc dużo warzyw i owoców, które jej dostarczają: paprykę, cytrusy, porzeczki, aronię, żurawinę (także mrożone).

3. Rzuć palenie. I to jak najszybciej, bo nikotyna obkurcza naczynia krwionośne i krew z trudem się przez nie przeciska. Ciśnienie rośnie i szybciej odkładają się blaszki miażdżycowe. Ryzyko chorób układu ser- cowo-naczyniowego zwięk- sza się trzykrotnie. Po zerwa- niu z nałogiem po 3 miesiącach ryzyko spada o 60 proc.!

4.Ogranicz alkohol. Podnosi on bowiem ciśnienie. Utrwala nadciśnienie, zmniejsza ogólną sprawność (szczególnie mięśni). Bezkarnie możesz wypić dziennie 1–2 drinki, 2–3 lampki wina lub 0,5 l piwa, ale nie więcej.

5. Nie przesadzaj z kawą. Nie tylko zwiększa ona nieco ciśnienie, ale regularne picie dziennie trzech małych filiżanek tego czarnego napoju zawierającego kofeinę może nasilać ryzyko zawału serca.

6. Uważaj na leki. Nawet te z pozoru niegroźne, np. na grypę, są niekiedy niebezpieczne dla osób ze skłonnością do wysokiego ciśnienia. Zwróć uwagę na te, które zawierają efe- drynę (np. na katar), która podwyższa ciśnienie.

7. Bądź aktywna. Okazuje się, że duża dawka ruchu – powyżej 30 minut dzien- nie przez większość dni w tygodniu (np. szybki spacer) – znacząco obniża ciśnienie krwi. Tak więc zamiast jechać windą, wchodź po schodach.

8. Unikaj stresu. Podnosi on natychmiast ciśnienie, a gdy jest długotrwały, zwiększa ryzyko nadciśnienia. Staraj się więc relaksować, kiedy to tylko możliwe. A gdy się zdenerwujesz, ściskaj gumową piłeczkę przez 8 minut, aby rozładować napięcie.

9. Zażywaj magnez. Rozszerza on bowiem tętnice i hamuje powstawanie skrzepów. Codzienna dawka 300 mg tego pierwiastka przez pół roku obniża ciśnienie o 3 mmHg. Stres uszczupla jego ilość, jeśli więc często się denerwujesz, zwiększ ilość magnezu do 400 mg dziennie.

10. Pij mleko i jedz sery. Najlepiej chude. Są one bowiem źródłem wapnia, a bez niego serce nie może pompować krwi. Poza tym zmniejsza on napięcie tętnic. Gdy będziesz przez pół roku codziennie pić litr chudego mleka, obniżysz ryzyko nadciśnienia nawet o 20 proc.

Kiedy najlepiej trzeba je mierzyć?

Jeżeli mamy problemy z ciśnieniem, najlepiej robić to rano (wtedy zwykle jest najwyższe) i co najmniej raz wieczorem. Codziennie! Pomiaru należy dokonać na tej samej ręce i w takiej samej sytuacji (przed posiłkiem, przed wzięciem leków i co najmniej 20 minut po wysiłku, aby organizm odpoczął).

Kiedy już się leczymy i mamy ustaloną dawkę leków, trzeba mierzyć ciśnienie codziennie i wyniki pomiarów zapisywać w zeszycie. Zabierajmy go na wizyty lekarskie.

Bella Relaks
Więcej na temat:Hg | ciśnienie | Ciśnienie | ryzyko | Ryzyko | Ryzyko | Dy

Zobacz również

  • Taki wynik wcale nie musi być uznany przez lekarza za alarmujący. Ważne jest, kogo dotyczy i czy występują inne czynniki ryzyka schorzeń układu krążenia. A także... co działo się tuż przed pomiarem. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.